Visszatekintés

Utazás 2017

Megújulás, fejlesztés, növekedés

Sikeres hétvégét zárt a 40. Utazás kiállítás. Az ország legnagyobb turisztikai eseményét március 2–5. között csaknem 30 ezer látogató kereste fel. Ahogy Ganczer Gábor, a Hungexpo Zrt. vezérigazgatója elmondta: büszke arra, hogy a kiállításnak – ahogy minden évben – idén is sikerült tükröznie a hazai utazási szokások változását. Az önálló és online utazásszervezés előtérbe kerülésével egyre több ország, valamint magyarországi régió, város, kistérség és turisztikai attrakció képviselteti magát az Utazás kiállításon. A rendezvényen természetesen számos utazási iroda is jelen volt és időnként még egy katalógusért is nehéz volt oda férkőzni. A HUNGEXPO Budapesti Vásárközpontba kilátogatók négy nap alatt 23 ország több mint 300 kiállítójának kínálatából válogathattak.

A kiállítás iránt évről évre tapasztalható élénk érdeklődés is bizonyítja a turizmus erősödését. Ahogy dr. Princzinger Péter, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) általános vezérigazgató-helyettese a megnyitón elmondta: a magyar turizmus tavaly fordulóponthoz érkezett, amelynek az eredményei idén lesznek láthatók. Az ágazat teljesítménye 2010 óta markánsan erősödik: miközben a világon 4, Európában pedig 2 százalékkal nőtt az utazások száma, addig Magyarországon 7 százalékkal. A turizmus minden fontos mutatója számottevően nőtt, a belső kereslet a nemzetközivel együtt erősödik. A vezérigazgató-helyettes hozzátette: a kedvező számok ellenére sok teendő van, ezek között a konferenciaturizmus élénkítését, a gasztroturizmus erősítését említette, amit az iparági szereplők mozgásterének bővítésével is segíteni kell. Ennek érdekében magasabb szintre helyezték a fejlesztési források elosztását, dolgoznak az országmárka megújításán és a hatékonyabb nemzetközi megjelenésen.

A Hungexpo Zrt. évről-évre igyekszik megújítani kiállításait, így az évtizedek óta sikeres Utazás kiállítást is. Ennek egyik eleme, hogy a folyamatosan változó, bővülő program kínálat mellett ettől az évtől kezdve sokkal nagyobb hangsúlyt fektet a külföldi díszvendégre, amely idén Oroszország volt. Ennek megfelelően hatalmas érdeklődés kísérte az A pavilon középpontjában elhelyezett orosz standot, ahol az utazási ajánlatok mellett az ország turisztikai, kulturális és gasztronómiai kínálatával is megismerkedhettek a látogatók.

Fontos eleme volt az idei Utazás kiállításnak az  Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál házigazdájának, Győrnek a bemutatkozása. Ahogy Borkai Zsolt, a város polgármestere elmondta: Győr kiemelt ágazata az idegenforgalom. A város 40 milliárd forint értékben hajtott végre infrastruktúra-fejlesztést az elmúlt időszakban. Az idei év ráadásul azért is különös jelentőségű, mert 50 ország 3600 fiatalját látják majd vendégül az ifjúsági olimpiának is nevezett eseményen.

A kiállítás kulturális díszvendége 2017-ben a Pannonhalmi Bencés Főapátság volt. Ennek kapcsán Várszegi Asztrik pannonhalmi főapát a megnyitón úgy fogalmazott: mindenkit – hívőket és nem hívőket egyaránt – nyitott kapukkal várnak a város bencés apátságában. Az idei év jelmondata a „közös ház” amelyre csaknem 70 rendezvénnyel készülnek.

Az Utazás kiállítás a főváros számára is kiemelkedő jelentőségű esemény. Ennek megfelelően 200 négyzetméteres standon mutatták be a város látnivalóit és kulturális programkínálatát, amelyet – amint azt Szalay-Bobrovniczky Alexandra, Budapest főpolgármester-helyettese elmondta – folyamatosan fejlesztenek, hogy a főváros helyt tudjon állni az egyre erősödő nemzetközi versenyben.

„Mi itt mindannyian hiszünk Afrikában!” – mondta az Utazás kiállítással párhuzamosan zajlott 6. Afrika Expo megnyitóján Szilasi Ildikó Afrika-szakértő. Az Afrika Expo jelentőségét mutatja, hogy több afrikai ország – Marokkó, Algéria, Angola, a Dél-Afrikai Köztársaság, Szudán – nagykövete is részt vett a megnyitón. A kiállítást levélben köszöntötte Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter, aki egyebek közt arról írt, hogy az afrikai kontinens kiváló lehetőségekkel várja a külföldi befektetőket, köztük a magyarokat.

Az Utazás kiállításon is szép számmal mutatkoztak be az afrikai országok, köztük a csodálatos standdal büszkélkedő Tunézia is, amely nagy eséllyel ismét az egyik legkedveltebb nyári úti cél lesz a magyar családok körében. Az ország biztonságos, a színvonal és a sztenderdek pedig egyre magasabbak. A desztináció iránti növekvő érdeklődést a tour operatorok is alátámasztják. A Tunéziai Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal és Tunézia magyarországi nagykövetsége is mindent megtesz, és igyekszik a lehető legszélesebb eszköztárral támogatni a Tunéziát programozó utazásszervezőket, illetve növelni az ország népszerűsítéséért végzett marketing aktivitást.

Találkozott a szakma

A rendezvény nyitónapján Dr. Somogyi Zoltán (UNWTO) trendriportja a nemzetközi kitekintés mellett kiemelten foglalkozott a turizmus biztonságának kérdésével, ezt követően pedig Magyarországról, mint biztonságos desztinációról volt szó. Az első nap szakmai előadásainak sorozatát a Kárpátalja turizmusáról szóló prezentáció zárta.

A szakmai programok az Utazás kiállítás második napján is folytatódtak, ahol is kiemelt téma volt az egészségturizmus, a sportturizmus, a sportrendezvények és azok hatásai. Folytatódott a tavaly megkezdett Turisztikai Csúcstalálkozó sorozat a KKVHáz szervezésében. Számos szekció foglalkozott olyan aktuális témákkal, mint az utazási irodák felelősségbiztosítása vagy az LMBTQ turizmus. Rendkívüli érdeklődés mellett zajlott a Kambodzsát, mint desztinációt bemutató előadás is. Az Utazás kiállítás szakmai programjaira összesen több mint 1100 érdeklődő regisztrált.

Köszönjük, hogy részesei voltak a kiállításanak, jövőre újra találkozunk!

Utazás 2016 - Összefoglaló

2016-ban is több mint harmincötezren látogattak ki a Hungexpo Budapesti Vásárközpontba, ahol immár 39. alkalommal rendezték meg az Utazás kiállítást. Az ország legnagyobb turisztikai seregszemléjén március 3-6. között 28 ország 399 kiállítója vett részt. A csütörtöki szakmai nap látogatottsága 20 %-al volt magasabb, mint a korábbi évben és a vasárnapi napon is több látogató érkezett a HUNGEXPO Vásárközpontba mint 2015-ben.

A kiállítás megnyitóján Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter arról beszélt, hogy a magyar turizmus világszinten az élen jár, teljesítménye nemzetközileg is kimagasló, minden fontos mutatója javult tavaly, a turizmus dinamikus fejlődése egyre nagyobb mértékben járul hozzá a magyar gazdaság növekedéséhez. Hozzátette: az ágazat 2015-ben rekordévet zárt, a belföldi turizmus is kiemelkedő évet tudhat maga mögött. A szálláshelyeken a vendégszám meghaladta a tízmilliót, a vendégéjszakák száma a 25 milliót, az összes bevétel pedig a 360 milliárd forintot.

Az idei Utazás kiállítás szakmai díszvendége Kína volt. Csang Li-csung, a Kínai Turisztikai Hivatal (CNTA) főosztályvezetője a megnyitón azt hangsúlyozta, hogy a két ország közötti turisztikai forgalom jelentősen megnőtt az elmúlt években, Magyarország a kínai turisták számára a régió egyik legfontosabb úti céljává válik. A tavaly megalapított budapesti székhelyű Kína és Kelet-Közép-Európa turisztikai kapcsolatainak fejlesztésért felelős Turisztikai Koordinációs Központ a kiutazó és a beutazó forgalom élénkítését célozza – tette hozzá.

A kiállítás kiemelkedő eseményei voltak az első szakmai napon a China Tourism Information Day konferencia, valamint a pénteki napon egy szakmai szervezeteknek szánt workshop kínai tour-operátorok részvételével. A részvevők egyetértettek abban, hogy mind Kína, mind a kelet-közép-európai régió érdekelt a kapcsolatok szorosabbra fűzésében, amely élénkíti mind a kiutazó, mind a beutazó forgalmat.

A kiállítás kulturális díszvendége, az idei olimpiai játékok házigazdája, Brazília volt. Pecly Moreira, Brazília magyarországi nagykövete a megnyitón arról beszélt, hogy a turizmus az egyik legfontosabb gazdasági ág Brazíliában, ahol idén a riói olimpiai játékokra több millió látogatót várnak. Brazília standján és a kiállítás színpadán szamba táncosok és capoeira „harcosok” gondoskodtak a hangulatról. Nagy sikert arattak a helyben készített autentikus brazil ételek.

Az Utazás idei belföldi díszvendége Budapest volt. A pénteki szakmai nap a Budapest vendégül látja Magyarországot című programmal kezdődött, melyen több előadó számolt be a fővárosban várható rövid- és hosszú távú fejlesztésekről. A pénteki további programokon szó esett a hazai utazási irodák aktuális kérdéseiről, fejlesztéseiről, és a felhasználható marketing eszközökről. A központban a gasztroturizmus és az egészségturizmus állt.

A megnyitó napján, csütörtökön, az Utazás kiállításon mutatkozott be az új Budapest-kártya is. Bán Teodóra, a Budapesti Fesztivál és Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetője úgy fogalmazott, hogy a kártya egyfajta városkulcs, amely „útravaló ahhoz, hogy a belföldi látogató a legjobb szolgáltatásokhoz jusson hozzá kedvezményes áron vagy akár ingyenesen egy éven keresztül.” A kártya megvásárlásával számos kedvezmény érhető el a Budapestre látogatók számára, köztük kedvezményes  belépő a HUNGEXPO saját szervezésű kiállításaira, a Budapesti Állatkertbe, a Csodák Palotájába, a Trafóba, valamint számos más kulturális eseményre.

A kiállításon önálló standdal képviseltette magát a Magyar Olimpiai Bizottság. A MOB vezetősége élő egyenesben jelentkezett be Rio de Janeiro-ból szombaton a kiállításra és a látogatók a négy nap alatt több olimpiai bajnokkal és riói résztvevővel is találkozhattak. 

A 9. Bringaexpo-t idén is az Utazás kiállítással egy időben rendezték meg, ám a legnagyobb hazai kerékpáros kiállítás most először valósult meg a Hungexpo Zrt. szervezésében. A Bringaexpo-ra jegyet vásárlók száma idén közel duplájára nőtt a tavalyi évhez képest. A két pavilont megtöltő rendezvényen a látogatók nemcsak megnézhették, hanem a hatalmas tesztpályákon ki is próbálhatták a legújabb kerékpárokat, amely óriási sikert aratott. A négy nap alatt számos bemutatót és versenyt nézhettek végig az érdeklődők a magyar kerékpársport legkiemelkedőbb alakjainak részvételével. Az idei Bringaexpo egyik legnagyobb eredménye szakmai szempontból, hogy egy kerekasztal-beszélgetés keretében, a kerékpározás fejlődése érdekében egy asztalhoz ültek a civil- és sportszervezetek, valamint a kereskedelem képviselői.

Immár ötödik alkalommal az Utazás kiállítással együtt tekinthették meg az érdeklődők az Afrika Expo és Vásárt, amelynek célja az volt, hogy vonzóvá és elérhetővé tegyék az afrikai kontinenst a magyar közönség számára is.

A Karaván Szalon az Utazás kiállítás egyik kiemelt tematikájaként 30 lakóautóval várta a négy keréken utazni vágyókat, és a mover akadálypályán a távirányítóval való parkolás élményét is megtapasztalhatták az látogatók.

További információk az Utazás kiállításról, valamint a Hungexpo következő rendezvényeiről a www.hungexpo.hu weboldalon, vagy Kövesdi Péter kommunikációs tanácsadótól a sajto1@hungexpo.hu e-mail címen.